A panasz 3 pontban kérdőjelezi meg a beruházás környezetvédelmi vizsgálatát: 

  1. Nem felel meg az Élőhelyvédelmi direktíva azon előírásának, hogy természetvédelmi károkozás esetén csak kiemelt közérdek esetében engedélyezhető egy beruházás Natura 2000-es területen, 
  2. A beruházás kiemelt védettséget élvező fajok állományát veszélyezteti, 
  3. A beruházó, ami a Fertő tó esetében a magyar állam, nem vizsgálta megfelelően a határon átnyúló hatásokat. 

A befogadott panasz alapján a bizottság és az illetékes Agrárminisztérium között több levélváltás és személyes egyeztetés is történt 2020 januárja óta.

A minisztérium válaszai nem voltak kielégítőek, ezért a Bizottság arról tájékozatta a Nagy Tavak Koalíció tagját, a Fertő tó Barátai Egyesületet, akinek a panasz beadásában a Client Earth nemzetközi jogászcsapata is segített, hogy a beruházást 2021 júliusa óta úgynevezett EU Pilot vizsgálat keretében vizsgálja. Ez a kötelezettségszegési eljárás előszobája. 

A döntés nem meglepő, hiszen a magyar kormányt az UNESCO Világörökségi titkársága is felszólította a beruházás megállítására, mivel az veszélyezteti a Fertő/Neusiedlersee Világörökségi Kulturtáj Kiemelkedő Egyetemes Értékét (Outsanding Universal Value).